Tågtunnelbygge vid Östansjö sänker grundvattnet ner till 15 meter Foto: Trafikverket

Tågtunnelbygge vid Östansjö kan sänka grundvattnet med 15 meter

Uppdaterad
Publicerad

När den 2,4 kilometer långa tunneln borras och sprängs måste grundvattnet ledas bort och nivån i området kommer att sänkas med mellan 0,3 meter och 15 meter.

– Grundvattensänkningen kommer bli störst vid tunnelns båda ändar, säger Gunnar Berglund som är projektledare på Trafikverket.

På måndag är det samrådsmöte med boende i Östansjö folkets hus eftersom tunnelbygget påverkar grundvattennivån och föroreningar kommer att spridas med det så kallade processvattnet.

Förorenat vatten

Föroreningarna i vattnet utgörs av sprängmedelsrester (kväve), vittringssalter, metaller, oljeprodukter och PAH (polyaromatiska kolväten). Dessutom kan vattnet bli grumligt och PH-värdet påverkas.

– Vi kommer att rena vattnet bland annat genom torvdammar innan det släpps ut i bäckarna, säger Gunnar Berglund.

Miljödomstolen

Tunneln kommer att tätas med cement allteftersom bygget fortskrider.

-  Vatten läcker alltid vid tunnelbyggen och det är miljödomstolen som beslutar hur mycket vatten det får läcka in i tunneln, säger Gunnar Berglund.

Tre miljarder

Järnvägstunneln är en del av satsningen på dubbelspår mellan Hallsberg och Stenkumla, en del av Godsstråket genom Bergslagen. Budgeten för hela sträckan är på drygt tre miljarder kronor varav de två enkelspårstunnlarna beräknas kosta 700 till 800 miljoner kronor.

– Tunnlarna är de enskilt dyraste delarna av bygget, säger Gunnar Berglund.

Byggstart 2023

Borrning och sprängning av tunnlarna beräknas börja 2023 och pågå under två år. Hela järnvägsträckan mellan Hallsberg och Stenkumlan ska vara klar 2029.

Läs underlag för samrådet här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.