En ny sidoplattform kommer att byggas på västra sidan av stationsområdet, vilket möjliggör stängning av den nuvarande övergången direkt på spåren. Denna övergång har tidigare varit platsen för flera olyckor, inklusive olyckan i februari 2024 där tre unga personer omkom.
– Ingen ska längre behöva gå över två spår för att komma till eller från sitt tåg på Örebro Södra, säger Rami Yones, regional direktör på Trafikverket för den Mellersta regionen.
SVT:s reporter beskriver planerna i klippet ovan.
Olycksdrabbad övergång stängs
Arbetet beräknas inledas hösten 2025 med byggandet av den nya sidoplattformen. När denna står klar kommer plattformsövergången att stängas och mittplattformen att rivas. Dessa åtgärder förväntas vara slutförda våren/sommaren 2026. Efter detta planerar Trafikverket att utrusta gångbron över spåren med hissar, preliminärt under 2027.
Nya spåranvändningar
Efter ombyggnationen kommer persontåg att stanna på spår 1 – östra sidan – och spår 3 – västra sidan av stationen. Godståg som passerar utan stopp kommer fortsatt att använda spår 1 och 2.
Framtida planer för Örebro Södra
Örebro kommun har långsiktiga planer på att utveckla området runt Örebro Södra, inklusive en gång- och cykeltunnel under järnvägen, för att förbättra tillgängligheten och minska barriäreffekterna mellan stadskärnan och västra Örebro.