Vegomaten lockar allt fler – nästan var tredje svensk är flexitarian

Publicerad

Intresset för vegetarisk mat har ökat kraftigt de senaste åren, och därmed också livsmedelskedjornas försäljning.

– Det handlar om allt ifrån ost till påläggsmat och färdigmat, säger Rickard Norén på ICA Maxi Universitetet i Örebro.

En enkät som Kantar Sifo gjort de senaste sex åren på uppdrag av livsmedelskedjan Axfood, visar en tydlig ökning bland dem som väljer helt vegetariska måltider två eller fler gånger i veckan.

Den gruppen kallas flexitarianer och har vuxit från drygt 18 procent år 2016 till nära 30 procent förra året. Samtidigt är det 18 procent som säger att de väljer bort kött av hälsoskäl.

Rickard Norén är försäljningschef för färskvaror på ICA Maxi Universitetet i Örebro.

– Framförallt är det mycket yngre kunder som väljer vegetariskt av hållbarhetsskäl. Sedan smittar det av sig i familjerna, menar han.

Hör mer om våra nya matvanor i inslaget.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.