Taxehöjningen är ett led i att ”anpassa intäkterna till kostnaderna” men det är ännu oklart hur höjningen kommer att slå på de olika biljetterna. 8 procent är nämligen en genomsnittlig totalhöjning, inte förrän i januari 2020 blir det klart vilka biljetter som får vilken ökning.
Samtidigt har Örebro kommun aviserat att man tänker ta bort subventionerna för resor som görs längre än fyra zoner. Det innebär till exempel att det blir 270 kronor dyrare för en vuxen resenär med en 31-dagars periodbiljett att ta sig med buss från Odensbacken till Örebro.
Regionens höjning kan alltså innebära en ännu dyrare biljett.
Inte tillräckliga biljettintäkter
En av anledningarna till att intäkterna inte motsvarar kostnaderna är enligt ordförande i Region Örebros samhällsbyggnads nämnd, Nina Höijer (S), att det gjorts satsningar tidigare på kollektivtrafiken som inte varit finansierade fullt ut.
”Dessa satsningar har inte genererat tillräckligt stora biljettintäkter. Det är en av anledningarna till att vi nu måste minska våra löpande kostnader” säger Nina Höijer i pressmeddelandet.
Egna projektet riskeras
SVT Örebro rapporterade tidigare i veckan att regionens eget projekt för att få fler att åka kollektivt slagit mycket väl ut. 4000 bilpendlare fick under januari åka gratis buss under ett par veckor. Följden blev att 850 personer fortsatt att åka kollektivt efter provtiden.
Jan Atterlöv var en av dessa men var också mycket tydlig med att en höjning skulle kunna få honom att välja bil istället:
– Min smärtgräns går vid 1500 i månaden men det skulle vara oerhört dumt att höja biljettpriset om man nu vill att fler ska ta buss och tåg. Man borde ju istället sänka priserna, sa Jan Atterlöv.
Om fler tänker som Jan har Region Örebro län således satsat pengar på ett projekt som med en taxehöjning kan få ett rejält bakslag.