Att bilpendla mellan bostaden i Örebro till jobbet i Fellingsbro, en sträcka på 3,5 mil, var inte bara dåligt för miljön, det blev också en kännbar utgift för Jan Atterlöv. Trots det hade han egentligen aldrig tänkt att ta bussen istället.
Regionens kampanj för att få fler att välja miljövänliga transportalternativ som buss och tåg blev den nödvändiga puffen han behövde.
– Erbjudandet om att att åka gratis buss några veckor var ju för bra för att tacka nej, säger han.
Kan jobba och njuta av naturen
Och sedan kampanjen tog slut har han istället investerat 1250 kronor i månaden för att åka buss. Att sträckan han åker varje dag tar 45 minuter och är smal bekymrar honom inte längre.
– Nu har jag med mig datorn på bussen och kan jobba den tiden. Och ibland kan jag titta ut och njuta av naturen.
Men helt bekymmersfritt har det inte varit. Fyra gånger under vintermånaderna blev bussen inställd på grund av halka.
– Vi blev erbjudna att ta taxi och sedan bli kompenserade i efterhand av bussbolaget. Men jag tog en kopp kaffe på resecentrum och väntade tills vägen var sandad och nästa buss gick.
”Oerhört dumt att höja priserna”
Det som däremot skulle kunna få honom att ge upp bussåkandet är ekonomin.
– Min smärtgräns går vid 1500 i månaden men det skulle vara oerhört dumt att höja biljettpriset om man nu vill att fler ska ta buss och tåg. Man borde ju istället sänka priserna, avslutar Jan Atterlöv.