Experten: ”Inget nytt fenomen”

Uppdaterad
Publicerad

Mats Eriksson ser en fara.

Det blir allt populärare att företag använder ungdomar i sociala medier som reklampelare. Örebroaren Lisa Tellbe har över 300 000 följare på Instagram och får fem erbjudanden om dagen från företag som vill få in sina produkter i hennes Instagram-flöde.

”Inget nytt fenomen”

Mats Eriksson, docent i medie- och kommunikationsvetenskap, förklarar varför företag väljer att använda sig av det här sättet.

– Pratar vi om det som sker genom sponsring av speciella bloggare eller Instagram-stjärnor, så är det ett sätt att nå ut och synas lite mer subtilt utan att man kanske direkt avslöjar vem som är avsändaren, säger Mats Eriksson till Tvärsnytt.

– Men det är inget nytt fenomen, det är någonting som funnits väldigt länge. Gamla saker i ett lite nytt format, tillägger han.

Finns en fara

Eriksson ser en fara för de bloggare eller Instagram-profiler som väljer att göra reklam.

– Man har arbetat upp en relation med de som följer en. Börjar man koppla sig samman med företag som drabbar trovärdigheten blir det givetvis problematiskt och att man kanske tappar följare, säger han.

Se hela intervjun med Mats Eriksson ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.