– Vi har märkt att en del företag riktar in sig på just äldre personer som har skog eller jordbruksmark. Vi ser att det är ett konstaterat problem, säger Magnus Karpe, jurist på Konsumentverket.
Vidare säger han att organisationen fått informationen från flera håll.
– Bland annat genom Allmänna reklamationsnämnden och även rapportering i media, säger Magnus Karpe.
Oseriösa försäljare
Varje år får Konsumentverket in 10 000 anmälningar per år, flera av dem rör oseriösa försäljare. Oftast handlar det om telefonförsäljare som vill sälja abonnemang men det handlar också om hemförsäljning, där varor som larm, flygfoto eller brandsläckare säljs.
– Säljarna kontaktar dem med syfte att sälja på dem något, för att sedan hänvisa till att de är företagare när de vill ångra sitt köp. Men ska varan eller tjänsten användas privat räknas man som konsument och lagens regler om ångerrätt gäller, säger Magnus Karpe.
Informerar om rättigheterna
Konsumentverket har nu skrivit brev till drygt 79 000 personer för att göra dem uppmärksamma på problematiken. Vilket idag inte görs i så stor utsträckning.
– Genom att informera om problemet och rättigheterna och att företagarna ska kunna säga nej tänker vi att vi stärker konsumenten, säger Magnus Karpe.