– Signalsystemet är uttjänt. Vi använder gamla radiofrekvenser och det är brist på reservdelar, säger Erika Ahlman, projektledare ERTMS (European Railway Traffic Management System) hos Trafikverket.
Problemfyllda sträckor
Drönarflygningarna ska dokumentera och fotografera järnvägsanläggningarna på sträckorna, som är drabbade av problem.
I fjol ställdes 360 tåg in på Tjustbanan mellan Västervik och Linköping och trafiken på Stångådalsbanan mellan Linköping och Kalmar har varit hotad. Det utslitna signalsystemet ska ersättas med ett nytt digitalt.
– Banorna är väldigt utsatta vid extremväder. Nu dokumenterar vi extra intressanta platser inför projekteringen. Signalsystemet kräver en del teknikbyggnader som ska placeras ut.
Sparar pengar och tid
Erika Ahlman berättar att använda drönare är ett effektivt sätt att samla in informationen.
– Det sparar både tid och pengar. Det blir mer och mer vanligt att vi använder drönare.
Tågtrafiken ska inte påverkas av flygningarna som håller på mellan 22 april och 9 maj. Platserna där de sker är markerade. Det nya signalsystemet ska tas i bruk i december 2027 på Stångådalsbanan och ett år senare på Tjustbanan.
I videon får du följa med till Bjärka-Säby och se hur kontrollerna går till.