Tidigt på tisdagsmorgonen var servicebilar på väg till Coop i Åby för att fixa kassasystemen, som slogs ut efter en it-attack mot det amerikanska mjukvaruföretaget Kaseya.
En timme efter att teknikerna kom till butiken var maskinerna igång och butiken kunde, efter flera dagars stängt, återigen öppna dörrarna.
– Det är ju fantastiskt bra, säger butikschefen Kurt Karlsson.
”Kostsamt på många sätt”
Kurt Karlsson säger att de inte behövt slänga så många varor som de först trodde, utan varorna med kort datum har skänkts bort. Dock tror Karlsson att de skulle behövt slänga mer om problemen inte åtgärdats så snabbt.
– Hade det här fortsatt några dagar till hade det varit kostsamt på många sätt.
Andra arbetsuppgifter
Under tiden som butiken haft stängt har personalen fått styra om i sina arbetsuppgifter. Kurt Karlsson berättar att de har ägnat tiden åt att städa och gå igenom olika lager.
– Vi har hittat jobb hela tiden.