Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Almedalsveckans arrangörer blir tuffare mot kommersiella intressen under veckan. Foto: Patrik Widegren/SVT

Almedalsveckan skärper reglerna – kommersiella evenemang utesluts

Uppdaterad
Publicerad

Region Gotland skärper reglerna för deltagande under Almedalsveckan. Syftet är att göra det tydligare att veckan uteslutande handlar om samhällsfrågor.

– Vi har under åren fått höra att allt fler upplever att de kommersiella inslagen tagit över och med detta beslut tydliggör vi att det är den demokratiska mötesplatsen som är vårt unika erbjudande, säger Jesper Skalberg Karlsson (M) Almedalsrådets ordförande i ett pressmeddelande.

Det nya ramverket och kriterierna slår bland annat fast att evenemang som anordnas inte ska vara kommersiella, det vill säga marknadsförande eller visa upp en vara.

Man skärper också reglerna kring vilka som får finns på plats i själva parken vid Almedalen under veckan.

Följande godkänns inte för medverkan:

”Arrangör som står för antidemokratiska eller våldsbejakande budskap” eller ”evenemang som säljer eller lanserar en vara eller tjänst, eller som enbart visar upp en verksamhet”.

I klippet ovan förklarar projektledare Mia Stuhre de nya reglerna.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Gotland

Mer i ämnet