Magnus Djerfsten, kulturmiljöansvarig på Trafikverket, om behovet av arkeologer. Foto: SVT och Fredrik Sandberg / TT

Ostlänken skapar mycket jobb åt arkeologer

Uppdaterad
Publicerad

När den nya järnvägen ska byggas tror Trafikverket att uppemot 200 arkeologer kommer arbeta utmed Ostlänkens sträckning.

– Det är i princip så många fältarkeologer som finns i hela Sverige idag. Eventuellt måste vi ta in utländsk kompetens för att täcka upp behovet, säger Magnus Djerfsten, kulturmiljöansvarig på Trafikverket, i ett pressmeddelande.

Utgrävningarna kommer dessutom att skapa andra arbeten än de rent arkeologiska. Det kommer också att behövas en massa annan infrastruktur som byggbodar, grävmaskiner och dumprar.

Ostlänken

Stor efterfrågan på lokala resurser

– Efterfrågan på lokala resurser kommer att vara stor. Det märkte vi tydligt för några år sedan vid bygget av väg och järnväg mellan Motala och Mjölby. Ibland var det svårt att få tag i tillräckligt mycket maskiner.

Trafikverket hoppas på att det kan utbildas fler nya arkeologer som kan hjälpa till med det stora arbetet som kommer att behövas.

En förhoppning är också att studerande arkeologer skulle kunna ha sina grävutbildningar ute på fältet i samband med bygget av ostlänken, för att minska den stora arbetsbördan som projektet innebär. 

– Det är lämningar som sträcker sig ända från stenåldern fram till historisk tid. Det är många stora gravfält från järnåldern som man behöver gå igenom, säger arkeologen Fredrik Molin.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Ostlänken

Mer i ämnet