På företaget Åtvidabergs takvåningar ser man positivt på framtiden, trots hög inflation och dyrare råvaror. Det till trots att många andra företag har en dyster syn på framtiden. Enligt en undersökning från Svenskt näringsliv är företagare lika pessimistiska som under finanskrisen 2008 och coronapandemin 2020.
– Det vi ser är att konsumenten blir mer avvaktande, man tar lite längre tid på sig för att ta ett beslut, säger Camilla Einarsson, som är vd på Åtvidabergs takvåningar och fortsätter:
– Men tittar man på vår verksamhet så känner vi ingen oro.
Drygt 5 000 svenska företagare har svarat på frågor om hur de tror att den egna verksamheten kommer se ut om ett år. Resultatet visar att företagen är pessimistiska inför utvecklingen, framförallt på grund av de ökade kostnaderna.
Det lokala kan vara en fördel
Camilla Einarsson ser optimistiskt på framtiden, trots det ekonomiska läget. Hon tror att det är en fördel att vara ett företag på en mindre ort.
– Man har helt andra relationer med leverantörer och samarbetspartners. Det finns en stor stolthet att vara i det lilla lokala samhället, säger Camilla Einarsson.