Lina Lago och Helene Elvstrands forskning visar att det är svårt att upptäcka ensamma barn på fritids Foto: Lovisa Gelin/SVT

Ny forskning: Svårt att upptäcka ensamma barn på fritids

Uppdaterad
Publicerad

Det är svårt att upptäcka ensamma barn på fritids. Och barn försöker dölja sin ensamhet, som förknippas med skam. Det visar Linköpingsforskarna Helene Elvstrand och Lina Lago i en ny studie.

Forskarna har gjort barnintervjuer och gjort observationer på tre fritidshem i två kommuner i Östergötland. De har studerat vad barnen gör och vad som händer i fritidshemmen och kan konstatera att ensamhet är svår att upptäcka.

Flera barn lider av ensamhet på fritidshem

– Vi har lagt märke till fler fall där vi har sett barn som är ensamma på fritidshem och framförallt utifrån de här observationerna vi har gjort, säger Lina Lago, universitetslektor instutionen för tema barn, vid Linköpings universitet.

Även om studien är relativt liten är frågan viktig menar forskarna.

– De här är duktiga fritidshem, man har bra verksamhet, men de här barnen har vi sett i samtliga tre fritids. Det är en av de viktigaste uppgifterna som fritidshemmen har att faktiskt se till att man har en social plats att man har någon att vara med och något att göra, säger Lina Lago.

Tre olika typer av ensamhet hos barnen

Forskarna har kunnat se att tre olika typer av exkluderande var vanligt, osynliggörande, villkorat deltagande och avvisande handling.

– Osynliggörande handlar om att du är ensam under fritidsverksamheten. Ingen frågar om du vill vara med, du finns inte helt enkelt. Villkorat deltagande handlar om att du får vara med i leken men på särskilda villkor. Du kanske får en väldigt låg roll i leken, exempelvis att vara hund om du ska få vara med. Avvisad handlar helt enkelt om att andra barn säger rakt ut att du får inte vara med oss, säger Helene Elvstrand, universitetslektor vid instutionen för beteendevetenskap och lärande vid Linköpings universitet.

Finns lite forskning

Idag finns lite forskning kring fritidshemmen, trots att de flesta barn mellan sex och nio år går på fritids, menar forskarna.

– Forskning om fritidshem behövs överlag, för det är ett eftersatt område. Men just sociala relationer är ett område som vi ser också behöver fyllas på med de speciella villkoren som råder i fritidshemmet, säger Helene Elvstrand.

– Det är tillräckligt allvarligt att det överhuvudtaget finns barn som är ensamma på fritids. Sen skulle man vilja undersöka mer i ämnet för att få reda på hur många barn som har det såhär när de är på fritidshem, säger Lina Lago.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.