Arkivbild på Waldorfskola. Foto: SVT

Brister i undervisningen på många Waldorfskolor

Publicerad

Skolinspektionens tillsyn visar att en majoritet av landets Waldorfskolor har brister i undervisningen. Det gäller även skolor på Gotland och i Östergötland där de flesta fått förelägganden.

Skolinspektionen har kontrollerat sex områden: Garanterad undervisningstid, undervisning utifrån läroplanen, tidiga stödinsatser, trygghet, kränkande behandling samt vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.

Enligt rapporten finns det brister på någon av ovanstående punkter hos en majoritet av de 35 skolor som kontrollerats.

– Eleverna får inte den utbildning och undervisningstid som de har rätt till. Det gör att de går miste om kunskaper som de ska få inom sin utbildning. Det riskerar också att påverka elevernas framtida studier, säger Anna Bergqvist, enhetschef på Skolinspektionen, i ett uttalande.

För lite digital undervisning

Stegehus Waldorfskola i Norrköpings kommun klarar sig utan anmärkningar från Skolinspektionen.

Björkö friskola i Linköpings kommun och Rudolf Steinerskolan i Norrköping får båda förelägganden gällande att de yngre eleverna inte får tillräckligt med utbildning i digital teknik. Söderköpings Waldorfskola får föreläggande för att ämnet eurytmi felaktigt räknas som undervisning i idrott och hälsa.

Rektor kritisk

Maria Todea, rektor på Björkö, är delvis kritisk till hur faktainsamlingen gått till och menar att till exempel intervjuer gjordes under för stark tidspress.

– Jag har varit rektor i 13 år, även på kommunala skolor, och det här är första gången jag är kritisk till hur tillsynen gjorts. Annars välkomnar jag den. Det finns delar som vi behöver vidareutveckla, som digitalisering på lågstadiet och tidiga stödinsatser. Samtidigt finns det skolor som arbetat mindre digitalt än vi och som inte fått föreläggande.

På Gotland finns Orionskolan som även den får föreläggande för att eleverna arbetat mycket begränsat med digitala verktyg.

Föreläggande

Ett föreläggande innebär att Skolinspektionen kräver att huvudmannen (skolan) fullgör sina skyldigheter enligt skolförfattningarna. Det betyder att myndigheten anger vilka brister skolorna har i sin verksamhet och kräver att de åtgärdar dessa brister samt vidtar de åtgärder vi anger.

Källa: Skolinspektionen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.