Behovet blir cirka 13.000 anställda under byggtiden. Och det är allt från civilingenjörer till betongarbetare och anläggningsarbetare.
Detta kräver enligt Östsams rapport en omfattande utbildningsinsats framför allt i Sörmland och Östergötland varifrån huvuddelen av byggarna rekryteras.
Rapporten konstaterar också att investeringarna i kringeffekter runt Ostlänken – som stationsbyggnader, vägar och annan stadsplanering – kommer sannolikt att bli minst lika stora som själva järnvägsbygget som uppgår till 30 miljarder kronor.
Ostlänken
Längd: 15 mil dubbelspår + 2 mil enkelspår bibana Nyköping
Antal järnvägsbroar: 126
Total brolängd: 10 km
Antal vägbroar: 29
Antal tunnlar enkelspår: 12, längd 19480 m
Antal tunnlar dubbelspår: 15, längd 4767 m
Längsta tunnel: 6070 m
Kortaste tunnel: 107 m
Antal stationer: 5