Det svåraste med att ha adhd eller autism är att hjärnan inte sållar bort intryck, säger många som har de här diagnoserna. Det kan handla om känsel och smak, men också om ljud, ljus och färger.
Leder till frånvaro i skolan
En del elever klarar inte ens av att vara kvar i skolan på grund av det här. Du kan läsa mer om det här.
Många elever får därför hög frånvaro, visar en enkät med föräldrar:
Skapar mönsterklassrum
Därför börjar många skolor i Sverige nu att fundera på hur de kan anpassa klassrummen så att det passar för alla. Här ser du några exempel på det:
”Kepsen rensar synintryck”
Kepsen är för en del elever ett hjälpmedel för att sålla bort synintryck, enligt Anna Sjölund, som är beteendevetare och har mångårig erfarenhet av att handleda och stötta personer med autism och adhd.
Därför är det en fråga om tillgänglighet, anser hon.
”Kepsförbud är diskriminering”
– Och är det så att eleven själv får miljön i skolan tillgänglig genom att bära keps – då blir ju kepsförbud faktiskt en fråga om diskriminering, säger Anna Sjölund.
Här kan du se hela reportaget om att skapa ett klassrum som är bra för alla:
Specialklasser togs bort
Men klarar alla elever verkligen av att vara i klassrummet? I Norrköpings kommun togs specialklasserna för elever med autism bort för några år sedan, men nu funderar kommunpolitikerna på att införa dem igen, eftersom Högsta förvaltningsdomstolen har sagt att det är okej.
Frågan är när och hur. Se debatten med Olle Johansson (S) och Sophia Jarl (M) här: