Keps-experimentet

Uppdaterad
Publicerad

Vi gjorde ett experiment. Vi lät utbildningsmininster Gustav Fridolin (MP) testa hur det är att ha adhd – med och utan keps. Efter bara fem minuter konstaterar han: – Det var väldigt tufft.

Alla ljud hörs. Synintrycken anfaller från alla håll. Så upplevs adhd-lådan som har skapats för att ge en förståelse för hur det är att ha adhd.

”Det var svårt”

Forskaren Tatja Hirvikoski utsatte utbildningsminister Gustav Fridolin för ett vetenskapligt uppmärksamhetstest inuti lådan. Efteråt är han märkbart tagen.

– Det var svårt att försöka koncentrera sig samtidigt som det finns så mycket som försöker dra ens uppmärksamhet bort, säger Gustav Fridolin.

Pedagoger behöver mer kunskap

Men det är få av pedagogerna i skolan som har tillräckliga kunskaper för att kunna hjälpa de här eleverna, enligt en ny studie från forskningscentret KIND som har gjort en enkät med cirka 5 000 pedagoger.

Så här lite kan pedagogerna i skolan om adhd:

”Alla lärare ska ha kunskap om det här”

Gustav Fridolin har tagit del av studien och han vill förbättra kunskaperna om det här.

– Nu har vi infört så att kunskap om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar ska finnas med på utbildningen för alla speciallärare. Nästa steg är att det ska finnas för alla lärare. Det har jag kämpat för och det har regeringen slagit fast.

”Behöver jag skärma av ska jag få det”

Och så här säger mininstern om kepsförbud i skolan:

Här kan du se hela reportaget om experimentet i adhd-lådan – och tanken bakom:

Läs gärna KEPS-DEBATTEN som börjar med kepsförbud och slutar med konkreta förslag på hur man gör skolan tillgänglig för alla. (Klicka på ”Visa fler inlägg”)

Vill du veta mer?

Här finns hela studien från KIND.

Myndigheten för delaktighet försöker visa hur det är att inte kunna sortera intryck i sin Funktionssimulator.

Här finns autismförbundets e-kurs som bland annat handlar om annorlunda perception.

Här finns filmer från Riksförbundet Attention som vänder sig till barn och unga med adhd och autism.

Lästips: ”Autism och adhd i skolan: Handbok i tydliggörande pedagogik” av Anna Sjölund, Cajsa Jahn, Ann Lindgren och Malin Reuterswärd. Klicka på ”extramaterial” och ”formulär” på den här sidan för att hitta fler gratis checklistor och formulär som kan användas i skolan.

Läs gärna KEPS-DEBATTEN som börjar med kepsförbud och slutar med konkreta förslag på hur man gör skolan tillgänglig för alla. (Klicka på ”Visa fler inlägg”)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.