Planen har tills idag funnits lagrade i magasin, en del inne på den militära delen av Malmen i Linköping. I mitten av augusti är det dags för flytt av 30 flygplan.
Den nya lokalen ligger en bit ifrån dagens museilokaler och kommer inte att kunna hållas öppen varje dag.
– Många av flygplanen är världsunika. Att vi kan visa dessa klenoder för allmänheten gör oss ännu attraktivare som museum, inte minst för internationella besökare, säger Torsten Nilsson, chef för Samlingsenheten på Flygvapenmuseum.
Enda bevarade exemplaret
Ett av flygplanen är ett exemplar av den så kallade Sparmannjagaren. Planet byggdes av den österrikiske ingenjören Edmund Sparmann, som bodde i Sverige stor del av sitt liv. Flygvapenmuseums Sparmann är idag det enda bevarade exemplaret i världen.
Sparmann byggde det lilla öppna planet på eget bevåg, utan att det fanns någon beställning. Tanken var att det skulle användas i utbildning av jaktpiloter. Sparmannjagaren skulle ha liknande flygegenskaper som de dyrare rena jaktplanen.
Stred i Kongo
Museet kommer också att plocka fram en J29B, Tunnan, som med FN-märkning var med i striderna i Kongo på femtiotalet.
Ett plan som inte tjänstgjort i Flygvapnet finns också bland de som nu plockas fram. Det rör sig om en Siebel Si-204 som användes av Rikets allmänna kartverk för flygfotografering.