Löpinfluencerna Oya Hanzén, Josefine Swärm, Frida Södermark och Elmina Saksi berättar vad de delar på sociala medier. Foto: SVT

Här är tjejerna som vill influera till löpning

Uppdaterad
Publicerad

I Östergötland bor ett flertal löpinfluencers vars huvudfokus är att inspirera till löpning på flera olika sätt. SVT Nyheter Öst har pratat med fyra av dem.

Josefine Swärm

Josefine Swärm har sprungit sedan hon var sju år i Motala, men det var inte förrän år 2017, när hon kom med i ett löpteam, som hon började med sociala medier. Sedan dess har hennes konto vuxit och nu har hon även en egen podcast.

Motala

Frida Södermark

Ultralöparen Frida Södermark har hållit på med löpning i cirka femton år. Nu beskriver hon löpning som sin livsstil. 2012 började hon med ultralöpning. Sociala medier har hon hållit på med sedan dess start. Hon har nu sitt egna företag och anordnar event, så som lopp, tillsammans med löpinfluencern Elmina Saksi.

Elmina Saksi

Elmina Saksi berättar att hon har sprungit i ungefär tio år, och det var när hon startade sitt egna företag som hon började med sociala medier. Nu har hon sitt egna företag och anordnar även event tillsammans med Frida Södermark.

Oya Hanzén

I över 17 år har löpinfluencern Oya Hanzén hållit på med löpning och det var efter hon fick känslan för att dela med sig med andra, och inte bara sin familj, som hon började med sociala medier. 2015 startade hon sitt konto, och i samma veva utbildade hon sig till löpcoach.

Hör i videon ovan hur kvinnorna bakom träningskontona arbetar med sociala medier.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Motala

Mer i ämnet