– Kardonbanan är en förutsättning för att Ostlänken överhuvudtaget ska kunna passera Norrköping. Ostlänken kommer att skära av de nuvarande industrispåren i centrala Norrköping, och den funktionen måste bibehållas, säger Trafikverkets projektledare Youssef Hassib.
Gods till hamnen och Händelö
Kardonbanan – det som kallas första etappen av Ostlänken, är det nya spåret från Åby för gods till den nya godsbangården på Malmölandet, och vidare till Händelö och hamnen i Norrköping.
– Vi har konstaterat några förseningar i våra markarbeten men vår bedömning är att det inte kommer att påverka sluttiden när vi tar Kardonbanan i drift vecka 44 nästa år, säger Youssef Hassib.
Aktuell debatt om höghastighetsjärnväg
Planerna på en svensk höghastighetsjärnväg har varit under hård debatt den senaste tiden. Riksrevisionen vill att regeringen stoppar projektet och hur det påverkar Ostlänken är ännu inte helt uttalat.
– Jag kan inte kommentera detta utan råder dig att ta kontakt med någon av de kollegor som hanterar dessa frågor, säger Youssef Hassib,Trafikverkets projektledare för kardonbanan.