I augusti förra året drog Norrköping igång ett nytt projekt – med målet att få liv i stadens centrum. Nu finns en handlingsplan klar och flera utvalda förslag och exempel på hur man kan göra de centrala delarna av Norrköping mer attraktivt. En av punkterna är att ta fram en ny logotyp och en visuell identitet för Norrköping City.
Utöver det har man dessutom identifierat fyra platser som är extra angelägna att få till insatser på. Enligt en presentation av projektet hittills handlar det om mellanrummen mellan köpcentrumen i city, Söder Tull/Kristinaplatsen, S:t Persplatsen och Hörsalsparken.
Mer belysning i city
Många av förslagen för de olika platserna går ut på att få dit mer belysning. Bland annat vid Stadsbiblioteket och i Hörsalsparken. I Hörsalsparken finns även förslag om att ha färre planteringslådor för att få mer utrymme för aktiviteter, få igång högtalare på platsen och en större scen för event.
I grupperna som deltagit till handlingsplanerna och förslagen ingår bland annat fastighetsägare, politiker, boende och affärsinnehavare.
I höstas följde vi med på en cityvandring som var en del av projektet. Häng med på vandringen i klippet nedan: