Bolaget får runt 60 procent av sina intäkter från regionen. Resterande 40 procent kommer från biljetterna.
– Regionen har fattat beslut om att hjälpa oss med tappet för 2020 och även det vi förmodas tappa i år. Sedan får vi se, säger Eva Jylltorp, kommunikationschef på Östgötatrafiken.
”Branschutmaning”
Något som spätt på bekymren är att företaget inte kunna minska sin kostym i takt med att antalet resenärer minskat.
– Nej, vårt uppdrag är att köra så mycket vi bara kan för att minska trängseln ombord. Vi har inte dragit ner någonting. Det här är en branschutmaning som heter duga.
Ser du någon ljusning i sikte?
– Vad vi väntar på är att rekommendationer om hemarbete försvinner. Och i takt med att smittspridningen går ner kommer folk troligen öka sina fritidsaktiviteter.
– Samtidigt pekar undersökningar på att fler kommer att arbeta hemifrån även efter pandemin. Vi är ödmjuka gällande att komma tillbaka till de volymer vi hade innan pandemin.
”Grön övergång”
Ser du någon positiv trend?
– Med det förändrade beteendet hyser jag en förhoppning om att vi vill vara rädda om vår framtid. Det är inte hållbart att alla sitter i sin egen bil. Vi ska jobba hårt för en grön övergång.
Svårigheterna som pandemin inneburit ska dock inte föra med sig några neddragningar på till exempel landsbygdstrafiken.
– Vi har inget sådant planerat just nu. För oss är det fortsatt viktigt att köra så mycket trafik som möjligt. Det är inte alla som är bekväma med en fullsatt buss.