Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Se de tre möbler studenterna skapat Foto: SVT / Carl Bruno Tersmeden

Här designar studenterna i Linköping framtidens skolmöbler

Publicerad

Designstudenter på universitetet i Linköping håller nu på att ta fram de skolmöbler de själva ska använda i framtiden och förhoppningsvis kommer fler skolor att vilja ha dem.

De är tre möbler som studenterna tagit fram: en stol, en bänk och en avskärmare. Modeller av möblerna ska tillverkas i samarbete med Malmstens möbelsnickeriutbildning och sedan vara med på möbelmässan i Stockholm i februari.

Se möblerna i klippet ovan.

– Det är ju jättekul, vi har gått igenom en massa teori och forskning och tittat på vilka behov som kommer att behövas framöver, säger Agnes Wide, som är en av designstudenterna.

Peter Jensen är samordnare på universitetets fastighetsavdelning. Han berättar att planerna är att man till att börja med ska tillverka möbler till en universitetssal och att ett större företag sedan förhoppningsvis köper in hela konceptet.

– Det är helt underbart att se studenter som är så innovativa och som verkligen tänker på sina egna studentkompisar.

I klippet här nedanför betygsäter en av studenterna de stolar som sedan tidigare finns på universitetet:

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Se Veronica betygsätta stolar från tre årtionden Foto: SVT / Carl Bruno Tersmeden

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer