Norrköping är en hamnstad och genom Östergötland går den gamla transportleden Göta Kanal. Kan det bli mer transporter på vattnet i framtiden? Om man ska tro en del av föreläsarna på årets Transportforum i Linköping finns det åtminstone de som hoppas.
Ponera att gods kommer till Östergötland via hamnen i Norrköping. Långt ut i hamnen byggs ett sorts center där godset tas emot och sedan fraktas vidare in till staden, inte med lastbil utan med båt.
LÄS ÄVEN: Svårt att få landsbygdstrafiken lönsam
Precis de idéerna finns i Göteborg. Där pågår ett projekt för att undersöka om det går att lasta av stora fartyg långt ut i hamnen och sedan frakta in gods och varor till de centrala delarna av staden, med pråmar. När väl pråmarna kommit fram till city lastas godset över på små eldrivna transportfordon för vidare distribution i staden.
När vägarna är fulla – använd vattnet
I Göteborg resonerar man som så att på vägnätet är det redan fullt medan vattnet i staden fortfarande har kapacitet för fler transporter.
Fler undersökningar och forskning om godstransporter på Sveriges vattenvägar pågår, men det finns hinder.
Fartyg som går på lugnare vatten, som Sveriges insjöar, behöver inte klara lika höga våghöjder som de som går ute på havet. Ett projekt undersöker om det skulle gå att låta insjöfartygen gå även i kusttrafik. Än så länge är det dock få ställen där vågorna år så låga att det är möjligt.
Ett annat projekt undersöker om det exempelvis går att få ekonomi att transportera gods från Oxelösund till Västerås utan att gå ut i havet. Där är istället hindret att vi i Sverige har en obligatorisk lotsavgift för sådana transporter. Uträkningar visar att om transporten går hela vägen från Oxelösund till Västerås på båt och om lotsavgifterna slopas, först då skulle sjötransport bli ekonomisk.
Man kan alltså sammanfatta det med att intresset för sjötransporter av gods och varor finns, men det finns fortfarande många hinder.