Foto: SVT

Oklart rättsläge kring det nya drönarkörkortet

Uppdaterad
Publicerad

Sedan den 1 januari gäller nya EU-anpassade regler för drönarflygning. Bland annat måste man som privatperson registrera sin drönare och ta ett speciellt körkort om man vill fortsätta flyga, påstår Transportstyrelsen. Men stämmer verkligen det?

– Jag tycker definitivt att det ska vara ett brott att inte ha drönarkort. Det är ändå ett bevis på att man är kompetent och att man har utbildat sig, säger Rémi Vesvre, sakkunnig på Transportstyrelsen.

Begår man då en kriminell handling om man flyger sin drönare utan ett körkort? Inte enligt polisen:

”Endast det faktum att den som vid civil drönarflygning inte har det 'körkort' du nämner är inte olagligt. Det finns ingen påföljd i EU-förordning eller annan lagstiftning som föreskriver straffansvar enkom för det. Transportstyrelsen har tillsynsansvaret”, skriver Christine Andersson, jurist vid polisområde Östs rättsavdelning, i ett mejl till SVT.

På frågan om varför det inte är straffbelagt så hänvisar polisen till regeringskansliet.

Ministern: ”EU-reglerna är tydliga”

Om man då frågar regeringskansliet och ansvarige minister Tomas Eneroth (S) om det rättsliga läget för drönarkortet skriver han så här:

”EU-regelverket för drönare infördes snabbt utifrån dess omfattning. Det pågår nu ett arbete med att ta fram nationella sanktionsbestämmelser. EU-reglerna är tydliga och att inte följa dem är olagligt, det har polisen att förhålla sig till.”

Så det är i nuläget högst oklart om det är olagligt att flyga med sin drönare utan körkort. Eller?

Fakta: Det här gäller vid drönarflygning

En drönarpilot har ett antal lagar och grundläggande regler att förhålla sig till vid flygning. De viktigaste är dessa:

  • Inte flyga där det inte är tillåtet.
  • Inte flyga utom synhåll.
  • Inte flyga högre än 120 meter.
  • Inte flyga på ett sätt som utgör en risk för andra luftfartyg, människor, djur, miljö eller egendom.

Bryter drönarpiloten mot dessa enkla regler så finns det lagrum i bland annat luftfartslagen och skyddslagen som gör att man då begår en brottslig handling och kan bli åtalad och dömd i domstol.

Läs mer om vad som gäller hos Transportstyrelsen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.