Jas 39 Gripen fyller 30 år. Foto: TT/Johan Nilsson

Jas 39 gripen fyller 30 år

Publicerad

I början fick Gripen kritik för miljardrullning med skattepengar. Fredsrörelsen och organisationer för mänskliga rättigheter har genom åren också rasat mot försvarsindustrin.

Morranden har även hörts från officerare i andra truppslag än flygvapnet över att Gripen genom åren tuggat i sig stora delar av Försvarsmaktens budget och omöjliggjort andra satsningar. Motsidan har svarat med att Sverige måste ha ett flygvapen och att Gripen är en förhållandevis mycket ekonomiskt plan.

Smidig utprovning

Den senaste versionen, Gripen E/F (en- eller tvåsitsiga) är större, starkare, snålare, elektroniskt smartare och kan bära mer vapen än föregående C/D. Gripen E/F ska under nästa år börja levereras till Sverige och Brasilien.

En annan testpilot som skrivit historia med Gripen är 38-årige Marcus Wandt. Han var den förste att flyga E-versionen – den 15 juni i fjol. Han beskriver en väldigt smidig utprovning av planet, som nu flugit omkring 75 gånger.

-Det går väldigt smärtfritt. Flygplanet flyger ju hela tiden och vi bockar ju av saker snarare än att hålla på och fundera över hur vi ska lösa något, säger Wandt.

Han säger sig vara imponerad av hur väl simulatorernas modeller stämmer med hur planet faktiskt uppför sig. Men siffror i datorer är en sak – när väl människor blandas in i ekvationerna kan svaren ändå i viss mån bli andra, påpekar Wandt. Han understryker att hans primära jobb är att se till att planet går att strida med.

TT: Och går det att strida med?

-Ja, tveklöst går det att strida med det, svarar Wandt med ett leende.

”Måste utvecklas”

Förutom Sverige flyger ytterligare fyra andra länder redan Gripen, och Brasilien tillkommer alltså. Men Saab har som mål att exportera ytterligare 400–450 Gripen. Utveckling av stridsflygplan är väldigt dyrt. Därför är behovet stort av att hitta exportmarknader för att dela på utvecklingskostnaderna med fler länder.

Jonas Hjelm, affärsområdeschef för Saabs flygverksamhet, hoppas på att både versionen C och versionen E ska köpas av länder som visat intresse.

-Det finns de som kommer att fortsätta tycka att Gripen C passar perfekt för deras behov medan andra har behov av att bära mera vapen, flyga längre och stanna uppe längre tid – och då är Gripen E och F perfekt för det.

Hur ser då framtiden ut, efter 30 år, för Saabs utveckling av stridsflygplan? Blir det något flygplan som kallas 41 – efter 29 Tunnan, 35 Draken, 37 Viggen och 39 Gripen?

-Jag är inte säker på att det blir något plan med beteckningen 41. Att Gripen E och F kommer att utvecklas framåt, det är alldeles säkert. Den måste utvecklas för att vara relevant, kanske i ett 2045–2060-perspektiv. Man kommer att byta ut mycket av intelligentian i planet, så ja – i något motto kommer det att finnas ett Gripen 41, svarar Hjelm.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.