Rikard Widgren, reporter och bild på köbildning från i somras. Foto: SVT

Kaoset på E22 – Söderköping vill ha besked under möte idag

Uppdaterad
Publicerad

Idag har Söderköpings politiska referensgrupp för E22 bjudit in till möte med länsstyrelsen och Trafikverket. Det tillsammans med representanter från fyra andra kommuner. Idag hoppas man få svar om projektets riktning framåt. Men vad tycker du om trafiksituationen?

Vad tycker du om trafiksituationen på E22?

Pinnat inlägg

Många har väntat länge på att den omtalade förbifarten ska bli verklighet i Söderköping. Men vad tycker du? Har du suttit i bilkö här i sommar eller har du andra tankar om hur man kan lösa situationen?

Skriv gärna dina tankar och idéer i chatten här!

Kerstin / Christer Larsson • Vi har åkt denna E22 till Sankt Anna sedan år 1974. Och ni har inte kunnat komma fram med någon åtgärd. Det är skandal. Tänk om alla skulle sköta sina arbeten som Söderk. Kommun. Sedan kan man läsa att det finns en "ORM" som förlänger ytterligare. Trodde det var ett aprilskämt. Vi är 70 + och vi kommer inte att få uppleva någon förändring. Tack för ordet

Bo Lewander • Kör över kommunledningen. Detta är riksintresse.

Roland Arvidsson • Under 90-talet utnyttjade ett antal politiker och näringsidkare sitt formella och informella inflytande som stoppade stadens utveckling trefaldigt. Trafikverket planerade en dragning bakom Ramunderberget och en högbro i öster, något denna grupp motsatte sig, då de ville ha kvar genomfarten. Detta lyckades då de, genom en ohelig allians, fick igenom ett beslut av länsstyrelsen om att göra naturreservat där vägen var tänkt. Länsstyrelsen ansåg att det inte fanns de naturvärdena där och avslog 2 ggr. De gav med sig i tredje rundan, av okänd anledning. I det andra fallet tillintetgjorde samma herrar ett internationellt universitetsprojekt som de kände sig hotade av. TU Berlin var huvudpartner och i en omvärldsanalys beställd av kommunen 1998 ansågs det projektet vara den största möjligheten för Söderköping att gå framåt. Det finns dokument på hur det saboterades och avvecklades. I det tredje försenades förbifarten ett antal år av en idé, där båtar skulle lyftas över E22 i stora kar. Detta delade folket och kommunledningen i 2 läger: Listor utgick, där den ena nästan enbart bestod av kommunfolk och deras släkt o vänner över hela landet. Den var för. Den andra, som var vanliga ortsbor vann trefaldigt och de kallades bakåtsträvare, tills expertis sa ifrån. ”Detta är ett veritabelt vansinne.” Om förnuftet fått råda hade Söderköping varit ett mikro-campus till TU och trafikanter hade sett staden från en hög bro och blivit lockade till en avstickare ner dit. /Roland Arvidsson

Tack för alla era synpunkter, idéer och tankar kring E22 förbi Söderköping! Vi kommer att fortsätta bevaka frågan. Har du tips om ämnen vi borde bevaka är du välkommen att höra av dig till oss på ost@svt.se!

Henric • Märkligt att man inte under alla dessa år utredningar pågått kring ex miljökonsekvens planer osv, och nu som först upptäcka en Hasselsnok. Vägplanen skulle varit inskickad för fastställande för länge sedan, vad är orsaken att man inte redan under denna tid identifierat en lösning för Hasselsnoken och nödvändiga dispenser eller inte? Hur svårt kan det vara utan fördröjning av planerad start hittat en lösning. Dessa ständiga utredningar som ska till och dra ut på tiden, liknande problem borde väl uppstått vid andra vägbyggen, var finns kompetensen och erfarenheten. När det väl börjar bli dags så har pengarna dragits in och ska läggas på annat i samhället.

Bert Svensson Källbylundsvägen 9 b Söderköping • Jag är inflyttad 2001, och då fick vi av kommunen 3 olika förslag på sträckning av den nya genomfarten. Det är alltså 20 år sedan jag och min hustru flyttade hit. När vi fått höra genom åren som gått, att redan på 40-talet en ny genomfart var påtänkt.
Jag har under de 20 åren varit rätt påstridig b.a. mot motståndet till den bullervall som jag efter lite hjälp från en som kunde fick till stånd. Jag har stångats med kommunen ett flertal gånger bl.a. övergångsställen, belysning av mörka gång o cykelvägar osv. Och nu till det som just nu händer: Vad händer om man flyttar en orm någon kilometer ? Det går alldeles utmärkt, den etablerar sej i den nya miljön.
Jag har varit med i SNF under många år och vad jag inte förstår är hur en orm skall sätta krokben för vår genomfart som är oerhört viktig för många människor det
nära området. Vad tänker berörda myndigheter med plånbok eller hjärta ?
Min hustru och jag trodde att vi skulle få se vägen klar förbi vid Liljerumsvägen där vi bodde i 12 år, men glöm det om inte jag har ork att ilskna till ytterligare en gång !!!
Alla ni som bor i detta unika område i Sverige, knyt nu näven i fickan och hjälp mej att ta strid ännu en gång. En som nyligen passerade 80- årsstrecket, men har ännu stridsviljan kvar. Till sist: Låt inte dagarna gå utan låt oss sätta oss på tvären för en snabbare början med genomfart Söderköping på väg E 22. Jag föddes i ett torp i Mogata för 80 år sedan, och har sett både oxar- hästar- traktorer osv på den lilla byvägen där jag bodde. Tack för ordet. Bert

Pether • Frågar mig varje gång jag åker genom Sörping varför alla dessa. Trafikljus .
Politiker o ansvariga gör ett studie besök i Norrköping finspångsvägen och se hur man bygger fina rondeller då blir värsta problemet löst och alla har glädje av detta även efter ny sträckning väg 22
Så bort med alla trafikljus för flöde och miljö,

S Gustavsson • Menar ni allvar med att en snok är viktigare än de boendes hälsa ut med nuvarande E22s sträckning Antingen flyttar de snoken eller låt den dö
Vägen är viktigare än snoken (Tyvärr)

Lasse Svensson • När man håller på att påta i marken på 210:an varför inte behålla personal och maskiner och fortsätta med E22 så kan den kanske stå klar redan 2023.

Anneli boende ute skärgården • Alltid kö sommar som vinter åker ofta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

E22 Förbifart Söderköping

Mer i ämnet