Transportstyrelsen har nu gett Linköping City Airport dispens att ta emot större plan än tidigare. Flygplatsen har uppgraderats till en så kallad referenskod 4C.
– Vi är mycket glada! Vi hoppades på att få dispens men hade inte räknat med att det skulle bli redan från 1 januari i år, säger flygplatsens vd Camilla Lejon till SVT Nyheter Öst.
Plan för 200 passagerare
Fram till nu har Linköpings flygplats bara kunnat ta emot flygplan med omkring 100 passagerare. Med den nya klassificeringen kommer, enligt Camilla Lejon, till exempel två av världens vanligaste flygplanstyper för kort- och medeldistansflygningar; Airbus 320 och Boeing 737, kunna trafikera Linköping. Dessa flygplan kan ofta ta uppemot 200 passagerare.
– Vårt upptagningsområde sträcker sig långt utanför Linköping. Det här betyder att vi får ännu bättre möjligheter att utveckla trafiken från Linköping City Airport framöver då operatörer kan komma i fråga som inte har tillgång till den typen av flygplan som trafikerar Linköping i dag. Det gäller ju naturligtvis våra befintliga operatörer också, att de får större möjlighet att utveckla sin trafik.
Banan ska breddas och flyttas
Trafikverket har gett Linköpings flygplats dispens eftersom det finns en plan för en breddning av landningsbanan. Det som nu återstår för att kunna flyga med större flygplan i linjetrafik är att Saab:s nya miljötillstånd blir klart, enligt Camilla Lejon. Det beräknas ta cirka 1-2 år.
Vilken typ av flygningar kan det bli tal om då?
– Det blir reguljärflyg som idag. Vi har inga planer på att aktivt söka chartertrafik. Vi har en alldeles utmärkt charterflygplats redan i Östergötland, Norrköping Airport, avslutar Camilla Lejon.