Larmet efter tågproblemen – rälsen kan ha skadats tidigare

Uppdaterad
Publicerad

Fyra mil räls var tvunget att undersökas efter att ett tåg med skadat hjul åkt på sträckan. Nu kommer uppgifter om att tåget kan ha färdats distansen 48 timmar innan beslut om att stoppa trafiken togs.

Under onsdagen blev det stort kaos i tågtrafiken då Trafikverket bestämde sig för att till fots avsyna fyra mil järnvägsspår mellan Södertälje och Värtahamnen, detta mitt i rusningstrafiken. Anledningen var att ett godståg kört sträckan med ett låst hjul, som därför kan ha orsakat skador på rälsen.

Trafikverket stängde sträckan och avsynade rälsen för att leta fel. Men godståget med det trasiga hjulet hade kört sträckan redan i måndags. Därmed hade hundratals tåg med tusentals passagerare hunnit passera på spåret under två dagar utan att Trafikverket stoppat trafiken. Vad som orsakade fördröjningen är ännu oklart.

Det finns parallellfall. 2014 var ett X2000 tåg med över 100 passagerare på väg in mot Stockholm. I Huddinge så rapporterade lokföraren om en kraftig smäll som fått tredje vagnen att kränga till, men Trafikverket stoppade inte trafiken och efter en halvtimma spårade ett posttåg ur på platsen.          

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.