Linköpingsföretagare mest nöjda med kommunernas företagsservice medan Finspångs kommun får underkänt. Foto: Linköpings kommun

Linköpingsföretagare mest nöjda med kommunens företagsservice

Uppdaterad
Publicerad

Företagare uppger en ökad nöjdhet med kommunernas service. Det visar SKR:s öppna jämförelser av företagsklimatet i landets kommuner.

I undersökningen får företagare bedöma kommunernas service inom sex olika myndighetsområden. Det mäts i NKI: Nöjd kund-index.

Gotlands företagare ger Regionen godkänt med NKI-värde 67 (under 62 är lågt och 100 är max).

I Östergötlands län är Linköpingsföretagarna de mest nöjda – NKI 78.

– Att vi lyckats vända den negativa trend vi såg 2018 till ett så bra resultat redan 2020, visar att vi inom kommunen har handlingskraft och vilja att förändra oss, säger kommunstyrelsens ordförande Niklas Borg (M) till Linköpings kommuns hemsida.

Företagarna i Finspång är minst nöjda, men de ger ändå kommunen nästan godkänt, NKI 61.

Mellan Östergötlands topp- och bottenpoäng ligger företagarnas bedömning av sina kommuner i Motala – NKI 75, Mjölby – NKI 73 och Norrköping – NKI 68.

Nöjdhet med bygglov högt i Norrköping – lågt i landet

Norrköpings kommun har sjunkit fem enheter sedan föregående mätning, men får bäst betyg vad gäller markupplåtelse och bygglov med NKI-värden på 73 respektive 72.

– Vi ser allvarligt på att vi har tappat, men vi ska också ta lärdom av det som vi gjort bra, säger Anna Thörn kommundirektör.

Det genomsnittliga NKI-värdet i landet för bygglov ökade till 66 vilket motsvarar klart godkänt, men är fortfarande det myndighetsområde som företagare generellt är minst nöjd med.

Samtidigt är det första året som ingen av landets 60 kommuner som har fler än 40 000 invånare får ett lågt betyg, det vill säga lägre än 62.

– Coronapandemin tycks inte ha haft någon generell påverkan på resultaten, säger Michaela Stenman, tf sektionschef på Sveriges Kommuner och Regioner (SKR).

Knappt godkänt för kommunernas upphandlingar

För första gången mäts nu också företagares nöjdhet med kommunernas service inom upphandlingar. De ger Kommunerna knappt godkänt, NUI 63.

En skillnad är att företagarna värderar kompetens och information högt inom upphandling, medan effektiviteten är det klart viktigaste serviceområdet för de övriga sex myndighetsområdena.

Fakta om mätningen

Drygt 29 000 företagare har bedömt kommunernas service inom sex myndighetsområden: brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll samt serveringstillstånd.

Frågorna berör sex serviceområden: information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet.

189 kommuner och 13 gemensamma förvaltningar har deltagit i undersökningen.

I den nya delen av mätningen som handlar om upphandlingar deltog nästan 3 000 företagare fördelat på 35 kommuner.

När en kommun har ett NKI/NUI på 70 eller högre bedöms det vara ett högt resultat, 62-69 motsvarar godkänt och lägre än 62 är ett lågt resultat.

Mätningen genomförs i samverkan med Stockholms Business Alliance (SBA) och har nu genomförts för åttonde gången sedan 2010.

Källa SKR

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.