För 20 år sedan tog Simon Schütte med sig en påse godisbilar när han skulle föreläsa för studenter i England. Tanken var att prata om att färger på produkter ger olika smakintryck, trots att de har exakt samma smak, men studenterna reagerade på förpackningen. Plasten på påsarna lät annorlunda och tog därför för givet att det måste vara en väldigt dyr produkt.
Efter det har Simon Schütte, som idag är enhetschef för design och produktutveckling på Linköpings universitet, arbetat allt mer med upplevelsen av olika ljud.
Kan välja vilja ljud vi vill ha
– Allting digitaliseras och vi får välja vilka ljud vi vill ha när världen blir tystare. Blinkersljuden i bilar berodde på att ett relä lät så, nu låter inte blinkers längre, men man lägger på ett digitalt ljud eftersom det är en feedback som föraren vill ha. Och då kan man välja att göra ljudet så behagligt som möjligt, säger Simon.
Skillnader på män och kvinnor
Det finns stora könsskillnader, berättar Simon. Män tycker ofta om rymdljud och litar mer på till exempel högljudda dammsugare. Högutbildade kvinnor vill däremot ha tystare dammsugare. Det är något branschen brottas med, många företag vill inte göra produkter som vänder sig till specifikt män eller kvinnor, för att det då bidrar till ett separerat samhälle.
I inslaget ovan får du höra tre olika vardagsljud – och hur de påverkar oss.