– Linköping är en större cykelstad än Norrköping. Och spontant så tror jag att fler studenter, som är mer vaksamma på den här typen av information, bidrar till skillnaden, säger Martin Frodlund som är ordförande i Cykelfrämjandet i Östergötland.
Klimatvänliga transporter
Elfordonspremien var en satsning av regeringen där målet var att förbättra förutsättningarna för klimatvänliga transporter. Privatpersoner kunde få 25 procent, eller max 10 000 kronor, i ersättning för inköp av eldrivna cyklar, mopeder, motorcyklar och utombordsmotorer.
Rapporten har uteslutande fokuserat på elcyklar eftersom 93 procent av dem som tagit del av premien, fick den för just köp av elcyklar.
”Måste inte äga en bil”
Men det är markanta skillnader mellan både kommuner och län: Sett till utbetalningar per 1 000 invånare så hamnar Motala i topp i Östergötland med 14,6. Gotland med siffrorna 17,2 per 1 000 invånare hamnar på en andraplats i landet när län jämförs.
– Vi jobbar med att försöka få människor att inse att cykeln kan vara ett huvudfordon, man måste inte äga en bil, säger Martin Frodlund.
– Dessutom har jag uppfattningen att många inte vet att man kan köpa en cykel på avbetalning.
Högre utbildning och inkomst
Enligt rapporten har dem som tagit del av premien i regel högre utbildning, inkomst och bättre självrapporterad hälsa än befolkningen i genomsnitt. Skillnaden mellan könen är dock försvinnande liten.
3 500 personer har svarat på en webbenkät i anslutning till rapporten och de uppger att cirka hälften av elcyklingen ersätter bilresor.
Kanske lite överraskande är att det finns en överrepresentation av äldre bland dem som skaffat elcykel och fått elfordonspremie. Snittåldern ligger på 55 år.