Många företag har säkrat sina elpriser, men när kontrakten ska förhandlas om väntas betydligt högre priser. Foto: SVT

Rundringning: Många företag har fasta elavtal

Uppdaterad
Publicerad

Många stora företag har inte påverkats så mycket av de aktuella höjningarna av elpriset. Än så länge, kanske man ska säga för dagens kontrakt ska omförhandlas inför kommande år.

Holmen, som bland annat driver Bravikenanläggningen utanför Norrköping, närmar sig en kvartalsrapport.

Tittar man i deras rapport för andra kvartalet så ser man dock att de högre elpriserna inte bara är av ondo. Eftersom företaget själv producerar el har intäkterna för just detta ökat.

Ett problem, som Holmen ser, är att det inte finns tillräckligt med kraftledningar för att skicka el som produceras i norra Sverige ner till de södra delarna av landet.

Tågtrafikens förbrukning har inte ökat nämnvärt

Trafikverket, TRV, säljer ström till de tågoperatörer som använder Sveriges järnvägsspår. En del företag har lok med en elmätare och får betala precis det de förbrukar. Andra tågoperatörer har inte mätare utan får betala en sorts schablonpris.

Östgötatrafiken har normalt en kostnad för el på ungefär 20 miljoner kronor. Bolaget betalar till TRV och har sedan avtal med de företag som faktiskt driver trafiken.

För att de företag som lägger anbud på trafiken inte ska överraskas av större kostnader så används en sorts index. När det blir dyrare än index så går Östgötatrafiken in och betalar. Indexen styrs inte bara av energikostnader utan täcker också exempelvis oväntade löneökningar eller påverkan av kriget i Ukraina.

När det gäller elförbrukningen för järnvägstrafik i hela landet så utgjorde den år 1924 1,5 procent av elproduktionen i Sverige. Procentuellt ligger elförbrukningen fortfarande under två procent av landets totala elproduktion. Det beror bl a på att järnvägen har ett system som gör att el som inte används av tågen kan matas tillbaka direkt in i elanläggningen.

Norrköpings hamn har gått över till mer el 

– Vi drar relativt mycket el i vår verksamhet, delvis för att vi över tid har ställt om till eldrift för att fasa ut fossil verksamhet, säger Ola Hjärtström, marknadschef på Norrköpings hamn.

Belysning, truckar och kranar är exempel på verksamhet som idag använder el istället för fossila bränslen. Samtidigt har det också skett effektiviseringar som sparar el. Några större kostnadsökningar handlar det inte om eftersom hamnen har bra avtal med bundet pris ett antal år framåt.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Foto: SVT & Ida Marie Odgaard/TT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.