Norrköping får drygt 77 miljoner kronor till spårvägsprojektet Ljuralänken. Idén är att låta spårvagnslinje två gå en rakare väg mot stadsdelarna Ljura, Hageby och Navestad. Enligt kommunens beräkningar skulle restiden till centrala Norrköping kunna förkortas med fem minuter.
Linköping får 19,5 miljoner kronor till bussgator i centrala Linköping och till så kallad signalprioritering, vilket innebär att bussar ska få företräde vid trafikljusreglerade korsningar.
Motprestationer krävs
För att få pengarna ska dock kommunerna göra vissa motprestationer. I Norrköping förväntas kommunen bland annat få till avancerad signalprioritering och separata busskörfält längs Östra promenaden. Dessutom ska det byggas cykelvägar och översynen av hastigheter ska bli färdig. Kommunen förväntas också stå för ombyggnaden av Vasaparken för att kunna dra spårväg genom parken.
I Linköping ska kommunen som motprestation bygga pendelcykelstråk, nya boendeparkeringsområden och genomföra en hastighetsplan.
Trafikverket delar totalt ut 473 miljoner kronor i hela landet i den här omgången. Syftet är att skapa förutsättningar för att fler persontransporter i städer ska utföras med kollektivtrafik. Det ska leda till energieffektiva lösningar med låga utstläpp av växthusgaser.