Snart kan du se elsparkcyklar i Norrköping och Linköping. Foto: TT

Nu är elsparkcyklarna på gång i Linköping och Norrköping

Uppdaterad
Publicerad

Norrköping och Linköping har nyligen haft möte med ett företag som vill etablera uthyrning av sina elsparkcyklar i de båda städerna i höst.

– Nu ska vi i kommunen prata och bestämma oss för var uppställningsplatserna ska ligga och var vi vill ha p-förbud och hastighetsbegränsning, säger Jakob Olingdal och Andreas Lundqvist som är trafikplanerare i Linköping respektive Norrköping.

Vill starta i höst

Under onsdagen informerades politikerna i Linköpings samhällsbyggnadsnämnd om att elskoterföretaget Voi vill etablera sig i stan. Två dagar innan hade trafikingenjören Jakob Olingdal haft sitt möte med företaget.

Norrköping

Likadant är det i Norrköping, där företaget på ett möte i augusti berättade för kommunens trafikplanerare om sitt intresse att få starta sina tjänster i stan i höst.

– De vill börja med ett begränsat antal elsparkcyklar, hur många de tänkt sig har inte framgått, säger Andreas Lundqvist trafikplanerare i Norrköping.

500 – 600 stycken

I Helsingborg, som kan betraktas som en jämnstor stad, testade företaget till en början 200 elsparkcyklar i juni och har nu mellan 500 och 600 stycken utplacerade i staden.

– De nämnde en liknande siffra för oss, säger Jakob Olingdal i Linköping.

Det behövs inget tillstånd eller godkännande för att få starta, men företaget vill helst ha ett samverkansavtal med kommunerna. Och ett sådant är Norrköping och Linköping just nu i färd med att utforma.

Både Norrköping och Linköping har träffat företaget som vill etablera sin uthyrning av elsparkcyklar. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Hastigheter och p-förbud

Företaget behöver platser för uppställning, ”hotspots” som de vill att kommunen tillhandahåller.

Elsparkcyklar har högsta tillåten hastighet på 20 km/h, men genom samverkansavtalet kan man begränsa hastigheten ytterligare, t ex till gånghastighet som är 5-6 km/h.

– Det är vi angelägna om att göra i vissa områden.

Etableringen sker i tre faser

Först testar man i ett begränsat geografiskt område, sedan i innerstaden med en större flotta, och till slut med verksamhet i hela staden.

Elsparkcyklar och lagen

Elsparkcyklar definieras som cyklar och följer därför samma regler i trafiklagen. Högsta tillåtna hastighet är dock 20 km /h.

Men elsparkcyklar räknas också som gående när de framförs i gångfart och får därför köras även på trottoarer och gångbanor i farter under 7 km/h.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Norrköping

Mer i ämnet