Stora vinster med cykeltransporter

Uppdaterad
Publicerad

Ny rapport visar att användandet av lastcyklar i innerstäder skulle leda till vinster både för miljö och ekonomi.

Många transportföretag börjar nu testa att använda sig av el-lastcyklar i innerstäderna. I en rapport som i dagarna presenteras av Väg och transportforskningsinstitutet, VTI, pekar man på de stora miljövinsterna av en sådan utveckling.

Begreppet man använder sig av heter ”Last mile transports” och betyder alltså den sista 1,5 kilometern som ett paket färdas.

Niklas Arvidsson leder arbetet på VTI, han säger att den sista sträckan av en transport är den mest kostsamma, mest ineffektiva och mest utsläppskrävande. Den står för ungefär 25 procent av koldioxidutsläppen och 50 procent av partikelutsläppen.

Han konstaterar också att en el-lastcykel är ungefär 100 gånger miljövänligare än en vanlig skåpbil.

– Vi har ju sett att det funnits mindre företag som startat med cykeltransporter av ideologiska skäl, men som fått vinst i det så nu börjar de större företagen haka på, säger Anna Niska som är forskningsledare på VTI

Nya lagar kan ge fler cykeltransporter

Rapporten visar att el-lastcyklar oftast kan ta samma last och hålla samma medelhastighet i stadskärnor som lastbilar, men sänkta hastighetsbegränsningar i innerstäderna skulle antagligen göra att vi fick fler cykeltransporter. Något som Anna Niska menar kan komma att kräva lagändringar .

– Som exempel så får elcyklar inte ha ett större krafttillskott än 250 watt, för då klassas de som mopeder och får inte ta sig fram på gång- och cykelbanor och är cyklarna fullt lastade så kan det behövas mer kraft än så.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.