Det nya förslaget har en ny sträckning i området mellan Stavsjö och Böksjö. Detta beror främst på att det, utifrån förutsättningar i landskapet, är mer gynnsamt med en tunnelmynning där. En annan anledning, som också har framförts vid samråd, är att placera järnvägen nära E4 för att koncentrera påverkan från infrastrukturen, det uppger Trafikverket.
”Berget har många sprickområden”
– Området Kolmården, som sträcker sig mellan Böksjö och Stenkullen, karakteriseras av ett landskap där höga höjder snabbt växlar till djupa raviner. Trots att berget generellt sett är bra för tunneldrivning, har våra kompletterande markundersökningar visat att berget har många sprickområden. Sprickorna kan ha en lång utbredning i bergmassan och dessutom är de ofta vattenförande. Den nya informationen som framkommit om berget har visat att vi måste bygga på ett sätt som vi inte tidigare kunnat förutspå, säger Karl-Johan Loorents, bergspecialist i projekt Ostlänken på Trafikverkets hemsida.
Djupare tunnel
– Genom att bygga en lång, djupare tunnel kan vi säkerställa en passage vid lågområden som exempelvis Getåravinen och sjön Skiren. På det sättet kan vi kringgå de områden som är särskilt kritiska att bygga i, något som de markundersökningar vi har genomfört styrker, fortsätter han.
Om det blir en tunnel innebär det att Trafikverket har löst in flera fastigheter i Kolmården i onödan.