Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Skolhundars effekt på elever som har varit hemmasittare länge ska för första gången utvärderas vetenskapligt. I videon berättar forskaren Lena Lidfors om forskningsprojektet. Foto: Vanja Sandgren/SLU

Skolhundars effekt för hemmasittare utvärderas för första gången i svensk forskning

Uppdaterad
Publicerad

För första gången ska skolhundars effekter för elever med hög skolfrånvaro utvärderas i Sverige. Nyligen bildades ett nätverk där skolhuvudmän utbyter erfarenheter kring skolfrånvaro. Enligt Specialpedagogiska skolmyndigheten finns en allt större öppenhet att prova otraditionella metoder för att få tillbaka eleverna till skolan.

I videon ovan berättar forskaren vid SLU om den första svenska utvärderingen av skolhundar i samband med skolfrånvaro.

Varken Skolverket eller Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) har några uppgifter om hur vanligt det är att hästar eller hundar används för att få hemmasittare att återvända till skolan. Men allt fler kommuner har börjat utbyta erfarenheter om vad som fungerar.

Nytt rikstäckande nätverk kring skolfrånvaro

Det har nyligen skapats ett nätverk med skolhuvudmän och andra aktörer som jobbar med skolnärvaro. Initativet togs av Ekerö kommun och där ingår både skolhuvudmän och personer som jobbar med skolfrånvaro, skolnärvaro och hemmasittare på olika sätt.

– Jag upplever att man har blivit mer öppen för att prova nya vägar. Det har blivit tydligare att man har ett ansvar för att hantera skolfrånvaro, både på huvudmannanivå och skolnivå, säger Helene Fägerblad, rådgivare på SPSM.

Hur vanligt är det att djur används för att få hemmasittare tillbaka till skolan?

SPSM har ordnat flera välbesökta webbinarier där olika exempel lyfts fram. Det finns flera exempel där man använder sig av hästar eller hundar för att få elever med hög skolfrånvaro att återvända till skolan, till exempel i Haninge kommun och Ekerö kommun. Det pågår också flera forskningsprojekt kring att använda djur, till exempel vid Göteborgs universitet och vid Sveriges Lantbruksuniversitet.

– Det jag har lärt mig är att det gäller att vara kreativ. Men det är viktigt att det finns en organisation kring det så att det inte hamnar på enskilda pedagoger att försöka lösa det. Sedan är det också viktigt att arbeta förebyggande och främjande, innan frånvaron blir stor, säger Helene Fägerblad.

I klippet nedan berättar Anna Doggsen och Anna-Karin Bruno Kark hur de använder djur för att nå unga med hög skolfrånvaro:

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Stödhundarna Bruno och Putte är två av hundarna som ungdomarna får träna med. Man kan även få låna med sig en hund hem eller till skolan. I videon berättar Anna-Karin Bruno Kark och Anna Doggsen bland annat om ”hundtricket”. Foto: Tina Enström/SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.