Stångåstaden registrerar uppgifter om hyresgäster

Uppdaterad
Publicerad

Det kommunala bostadsbolaget Stångåstaden i Linköping har under flera år lagrat känsliga uppgifter om sina hyresgäster, trots att det strider mot personuppgiftslagen. Det kan SVT avslöja i dag.

Bland annat har hyresgästers hälsotillstånd, missbruk och till och med anonymt skvaller registrerats.

Sjukdomar, spelmissbruk och tips om misstänkt kriminalitet. När SVT går igenom Stångåstadens hyresgästregister visar det sig innehålla många känsliga uppgifter om hyresgästerna. Enligt personuppgiftslagen finns strikta regler kring hur sådana uppgifter får hanteras.

Bostadsbolagen kartlägger hyresgäster

Ändå kan vi i Stångåstadens hyresgästregister läsa om hyresgästen som har en handikappad son som orsakar störningar. Vi kan läsa om damen som är ”lite dement” och ibland kastar ut saker från fönstret. Och vi kan läsa om hyresgästen som beskrivs som en ”otrevlig kille” i systemet. I många fall har uppgifterna lagrats i flera år. I en del fall rör det sig om rent skvaller och om tips som kommit in anonymt.

– Vi har ingen systematisk registrering av en massa konstiga uppgifter, utan det här är några enstaka fall som har dykt upp. Misstag i arbetet skulle jag uppfatta det som och det är beklagligt, säger Ulf Gustafsson, förvaltningschef på Stångåstaden.

Men SVT  kan konstatera att det rör sig om ett hundratal exempel på känsliga uppgifter som registrerats. Så här kan det se ut:  

”Kompis ringt, kund är spelberoende o spelat borta alla sina pengar.” (2006)

”Anonym person ringt... Påtalar även att sambo är dömd för våldsbrott... Tog emot hans åsikter utan att lova eller säga vad vi gör med detta.”

”Mannen avliden i Mekka” (2004)

Gustav Svanström är hyresgäst hos Stångåstaden och är kritisk till bostadsbolagets agerande.

– Jag kan tänka mig att många uppfattar det som väldigt kränkande. Man ska nog vara väldigt försiktig med sådana uppgifter, säger han.

Enligt Stångåstaden är en av orsakerna att man ibland klipper och klistrar in hela mejl från hyresgäster och då har en del ”olyckliga uppgifter” samtidigt förts in i systemet.  

– Det är beklagligt och vi försöker informera om det här hela tiden i vår organisation, till exempel vid nyanställningar, men ibland smyger det sig in fel, säger Ulf Gustafsson.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Bostadsbolagen kartlägger hyresgäster

Mer i ämnet