Sofia Malander, vd Östgötatrafiken. Foto: Satu Knape/Östgötatrafiken

Stora försämringar väntar Östergötlands tågpendlare

Uppdaterad
Publicerad

Östgötatrafiken och Region Östergötland riktar nu stark kritik mot Trafikverket och de förändringar i tidtabellen som drabbar Östgötapendeln från och med söndagen den 9 december.

Östgötapendeln kommer inte att få behålla sina stabila avgångar vid varje kvart i rusningstid. Istället kommer pendeln att ibland avgå med fem minuters mellanrum, ibland med 25.

Anledningen till förändringen i tidtabellen ska vara de störningar som drabbar tågtrafiken i Stockholmsområdet och i Skåne, vilket i sin tur påverkar fjärrtågen mellan Stockholm och Malmö. Därför vill Trafikverket ge tågen större tidsmarginaler genom Östergötland.

– Det här fick vi veta i början av oktober, Sofia Malander, vd för Östgötatrafiken.

”Kan vara ett rättsligt tveksamt beslut”

Beskedet fick Sofia Malander och Göran Gunnarsson (C), ordförande i Trafik- och Samhällsplaneringsnämnden i Region Östergötland, att gå i taket och nu riktar de skarp kritik mot Trafikverket.

De tycker att Trafikverket istället ska hitta lösningar på problemen där de uppstår, inte genom att genom att ”dumpa fjärrtågens problem i Östergötland”, som de uttrycker det i ett gemensamt uttalande.

– Det kan vara ett rättsligt tveksamt beslut Trafikverket tagit, så vi kollar på det här nu ihop med andra drabbade län.

Kan ni få Trafikverket att ändra sig, tror du?

– Nej, den tidtabell som är satt nu går inte att påverka. Men inför framtiden hoppas jag att sista ordet inte är sagt ännu.

Kräver fler fordon

Sofia Malander och Göran Gunnarsson menar att vissa tåg riskerar att bli överfulla och andra halvtomma. Det befarar också att bytestiden mellan Östgötapendeln och annan trafik i Östgötatrafikens kollektivtrafiksystem blir längre då bussarna ibland inte ”hinner fram” till tågavgångarna.

”Vi kan helt enkelt inte erbjuda kunderna en lika bra resa och fler väljer då i värsta fall – helt förståeligt – att byta bort kollektivtrafiken mot bilen”, skriver Sofia Malander och Göran Gunnarsson.

En ineffektiv tidtabell menar man också kommer att kräva fler fordon och skriver:

”Då är det lätt att räkna ut att även kostnaderna för pendeltågstrafiken i vårt län kommer att öka. Pengar som i stället kunde ha lagts på att erbjuda mer och tätare trafik.”

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.