Sjötrafiken på haven är idag till stora delar oreglerad. Information om båtarnas rutter finns men delas oftast inte mellan fartygen. Projeketet Sea Traffic Management, STM, är tänkt att ända på det.
– Genom att kunna byta information med omkringliggande fartyg om vilken rutt man planerar att färdas skulle risken för kollisioner till sjöss kunna minska rejält. Inom detta område ligger flygtrafiken långt före sjöfarten, säger Magnus Sundström, Sjöfartsverket och projektledare för STM-projektet i ett pressmeddelande.
Bättre för miljön
Förutom bättre säkerhet kan även ett bättre informationsutbyte mellan fartygen ge miljömässiga och logistiska fördelar.
– Att öka fartygens möjligheter att komma ”just-in-time” för att leverera godset i rätt tid innebär stora bränslebesparingar, och därmed minskade kostnader för rederier och transportköpare, samtidigt som det ger bättre miljö, säger Magnus Sundström.
Prövas i verkligheten
Projektet leds från Sjöfartsverket i Norrköping och under de kommande åren ska systemet prövas i verkligheten. 300 fartyg och tio hamnar runt om i Europa är inblandade i testerna. En förhoppning är att systemet kan införas på bred front från år 2020 och framåt.
– Vi är i en spännande fas av arbetet nu där vår utmaning är att visa att idén faktiskt fungerar i verkligheten. Anslaget på 21 miljoner euro visar verkligen att EU-kommissionen tror på Sea Traffic Management, säger Magnus Sundström på Sjöfartsverket.