I studien, som gjorts av Linköpings universitet, fick cirka 1400 elever i årskurs 7 i Norrköping och Linköping gå en HLR-utbildinng. Syftet med studien är att utvärdera olika utbildningsmetoder inom hjärt- lugnräddning.
Flera fick rädda liv på riktigt
Deltagarna fick träna HLR praktiskt utifrån instruktioner från en mobilapplikation, genom instruktioner från en film, studiebesök av elitidrottare, och reflekterade frågor. Elevernas praktiska HLR-kunskaper, vilja att agera samt teoretiska kunskaper om symptom på stroke, hjärtinfarkt och levnadsvanor utvärderades genom ett individuellt praktiskt test.
Resultatet av de olika utbildningsinsatserna visar att praktisk träning baserad på filminstruktioner, interaktiv webbutbildning, samt återkoppling, har störst effekt på lärandet. Sex av ungdomarna i studien fick inom ett halvår användning av sina kunskaper och gjorde livräddande kunskaper.
Flest hjärtsopp sker i hemmen
Majoriteten av de oväntade hjärtstoppen i Sverige sker i hemmet. Den som drabbas är beroende av att någon snabbt startar hjärt- lugnräddning (HLR) för att överleva. HLR-utbildning ska ges till alla högstadieelever i enlighet med läroplanen för grundskolan.