Majoriteten av de oväntade hjärtstoppen i Sverige sker i hemmet. Foto: HARAZ N. GHANBARI TT

Så lär sig elever att rädda liv

Publicerad

Film, webbutbildning och återkoppling har störst effekt visar doktorsavhandling.

I studien, som gjorts av Linköpings universitet, fick cirka 1400 elever i årskurs 7 i Norrköping och Linköping gå en HLR-utbildinng. Syftet med studien är att utvärdera olika utbildningsmetoder inom hjärt- lugnräddning.

Flera fick rädda liv på riktigt

Deltagarna fick träna HLR praktiskt utifrån instruktioner från en mobilapplikation, genom instruktioner från en film, studiebesök av elitidrottare, och reflekterade frågor. Elevernas praktiska HLR-kunskaper, vilja att agera samt teoretiska kunskaper om symptom på stroke, hjärtinfarkt och levnadsvanor utvärderades genom ett individuellt praktiskt test.

Resultatet av de olika utbildningsinsatserna visar att praktisk träning baserad på filminstruktioner, interaktiv webbutbildning, samt återkoppling, har störst effekt på lärandet. Sex av ungdomarna i studien fick inom ett halvår användning av sina kunskaper och gjorde livräddande kunskaper.

Flest hjärtsopp sker i hemmen

Majoriteten av de oväntade hjärtstoppen i Sverige sker i hemmet. Den som drabbas är beroende av att någon snabbt startar hjärt- lugnräddning (HLR) för att överleva. HLR-utbildning ska ges till alla högstadieelever i enlighet med läroplanen för grundskolan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.