Undervattensfarkosterna av modellen Sabertooth tillverkas i Linköping och just Ellie användes vid alla dyk som gjordes i det 300 kvadratkilometer stora havsbottenområde som genomsöktes.
Två specialister inom undervattenssök från Saab – Thomas Andreasson och Lars Lundberg – har deltagit i expeditionen och är ombord på polarforskningsfartyget S.A. Agulhas II som nu håller på att lämna Antarktis.
Genom åren har fler expeditioner försökt hitta Endurance-vraket utan framgång.
Hur var känslan när ni hittade vraket?
– Det var en euforisk känsla, säger de till SVT Nyheter Öst på en sprakig telefonförbindelse från andra sidan jorden.
Ellie levererade data i realtid
Sabretooth Ellie styrs trådlöst, men i det här fallet strömmades data via en tunn kabel i realtid till Thomas och Lars ombord på fartyget. Ibland var det hela tio kilometer kabel i vattnet.
– Det gjorde att vi kunde jobba mer effektivt. Vi hade kunnat släppa henne utan kabeln, men då hade vi behövt ta upp henne, tanka av datan och analysera den efteråt. Nu kunde vi göra allt samtidigt.
Den data, bilder och filmer som nu samlats in med hjälp av Sabertooth Ellie kommer att göra det möjligt att ta fram en 3D-modell av vraket och ge material till en kommande dokumentär som görs på uppdrag av National Geographic.
Hör Lars och Thomas berätta mer i videoklippet här ovanför.