– Inte sedan kanalen byggdes har ett så stort projekt initierats avseende kanalanläggningen. Det är ett historiskt beslut som nu fattas. Vi kallar projektet Göta kanal nästa 200 år, säger Anders Donlau, vd för AB Göta kanalbolag.
Delar av kanalen kommer att få samma säkerhetskrav som vissa stora kraftverksdammar.
– Det innebär att vi behöver öka säkerheten mot översvämningar, se till att kanalbankarna inte brister och att slussportarna håller, säger Anders Donlau.
Statlig finansiering?
Förstudier som gjorts visar på ett stort renoveringsbehov som beräknas kosta närmare en halv miljard kronor. Och det går att finansera detta, menar man från kanalbolagets sida. Det är mer en fråga om vilket finansieringsalternativ man väljer.
– Ett alternativ är att staten skjuter till pengar. Ett annat att vi säljer delar av våra egendomar och skaffar externa pengar som EU-stöd, säger Anders Donlau.
Turistmål och kulturarv
Att kanalen ska leva kvar tar Anders Donlau för givet.
– Kanalen är en av Sveriges mest kända och välbesökta turistmål och ett kulturarv.
Renoveringen ska starta i höst och pågå i fem år. Därefter ska det årliga underhållet var mer grundligt än hittills.
– Vi har kommit till en punkt som kräver större insatser för att säkra Göta kanal för framtiden.