Beslutet gäller från och med 7 januari och innebär att huvudmannen Stiftelsen Fria InterMilia skolan i Motala inte får driva skolan vidare.
Orsaken till att Skolinspektionen återkallar godkännandet är att skolan inte har rättat till de brister som Skolinspektionen krävt i ett vitesbeslut från 12 juni 2018.
Under Skolinspektionens lupp sedan 2009
– Fria Intermilia är en skola som vi varit på tillsyn hos sedan 2009 i olika omgångar och i somras fattade vi ett vitesbeslut där vi hittade en rad brister. Det vitesbeslutet har vi nu under hösten följt upp och då visar det sig att de flesta bristerna finns kvar. Det har lett till att vi har återkallat tillståndet idag. Skolan kommer inte att finnas från den 7 januari 2019, säger Maria Sundkvist, avdelningschef på Skolinspektionen till SVT Nyheter Öst.
Beslutet går att överklaga.
– Inom tre veckor har man möjlighet att överklaga beslutet i domstol, säger Maria Sundkvist.
Men det ska gälla ”tills vidare i avvaktan på ett avgörande från domstol”, skriver Skolinspektionen i beslutet.
Skolan kommer överklaga – men inte kommentera
Skolans rektor vill inte kommentera Skolinspektionens beslut, utan hänvisar till styrelseordföranden. Men skolans styrelseordförande Hannele Oikarinen vill inte heller kommentera beslutet i nuläget, utan säger att man först vill läsa det. Men hon bekräftar att man kommer att överklaga.
Eleverna måste nu byta skola och kommunen är skyldiga att erbjuda eleverna utbildning i en kommunal skola. Skolinspektionen skriver att ”det är nu viktigt att varje elev i samråd med sin hemkommun så snabbt som möjligt får sin fortsatta utbildning tryggad”.
Bristerna består enligt Skolinspektionen i:
- Elever ges inte ett tillräckligt aktivt lärarstöd och individanpassningar
- Elever ges inte extra anpassningar och särskilt stöd
- Åtgärdsprogram utformas inte korrekt och arbetet med uppföljning och utvärdering fungerar inte
- Det finns brister i skolans betygskatalog
- Elever har inte en studiemiljö som präglas av studiero
- Det finns brister i det målinriktade arbetet mot kränkande behandling
- Elevhälsan arbetar inte främst förebyggande och hälsofrämjande
- Hemkommunen informeras inte alltid när en elev slutar eller har hög frånvaro
- Det finns brister i det systematiska kvalitetsarbetet