Samuel Ericsson fick en helt ny karriär genom sociala medier, nu vill han hjälpa andra att bli virala. Foto: Sofie Berlin

Sociala medier tog honom till Hollywood

Uppdaterad
Publicerad

Linköpingskillen Samuel Ericsson gjorde en reklamfilm för sitt gym och lade ut på nätet. Filmen tog tog fart och blev viral – på en vecka fick den närmare en miljon visningar. Det blev startskottet på en helt ny karriär.

– Videon bokstavligt talat förändrade mitt liv. Det är avgörande att ha koll på sociala medier för att lyckas idag, säger han.

Hollywood ringde upp

Samuel Ericsson är 24 år gammal, elitidrottare och MMA-fighter. I videon kan man se honom träna en kombination av styrketräning och kampsport. Efter publiceringen av filmen på Facebook började hans telefon ringa. Bland annat kom ett erbjudande från Hollywood om en filmroll som ”bad guy” i en ny science fiction-film.

Poster för Hollywoodfilmen som Samuel Ericsson fick en roll i. Foto: Samuel Ericsson

– Det känns verkligen så jävla grymt men samtidigt galet overkligt på samma gång, skriver Samuel Ericsson på sin Facebooksida om sin roll i Hollywoodfilmen.

Efter genombrottet på sociala medier har han fått uppdrag världen över. Han har hållit PT-pass, workshops och föreläsningar i Kina, Malta, England och Spanien. Utöver det har han fått en egen TV-show om träning.

Ska coacha andra att bli virala

Nu vill han coacha andra att lyckas i sociala medier. Under sommaren 2017 kommer han att hålla föreläsningar om hur man kan tjäna pengar på sina sociala medier.

”Det finns människor som har enormt mycket ”följare” men inte får en krona för att göra marknadsföring eller kanske skambud efter skambud. Varför? Jag vet vad som funkar, vad man ska tänka på och hur du gör dina sociala medier till en inkomstkälla, för det är exakt det jag har gjort. Nu vill jag dela med mig och att andra ska få samma möjligheter som jag!” Det kan man läsa i ett av hans inlägg på Facebook.

– Många frågar mig efter tips hela tiden så då tänkte jag, varför inte satsa helhjärtat på det, säger han.

Vill inspirera efter personlig resa

Marcus Svanberg, 21 år, fritidspedagog i Linköping var i juni med på Samuel Ericssons första föreläsning som hölls i Linköping. Han har gjort en personlig resa och nu vill han nå ut och inspirera andra att förändra sina liv.

– Jag kom till en punkt i livet där jag inte mådde bra och jag trivdes inte med mig själv. Då valde jag att satsa på träningsbiten för att göra nått åt hur jag såg ut och jag tänkte att det kunde göra något åt hur man mår också. Då märkte jag att jag blev mer nöjd med min kropp, jag blev mer självsäker och jag mådde bättre, säger han.

Marcus Svanberg, deltagare på föreläsningen, vill med hjälp av sociala medier inspirera andra att förändra sitt liv. Foto: Sofie Berlin

Han hoppas kunna använda sociala medier för att förmedla det han har lyckats med och inspirera andra att det inte är omöjligt.

– Jag vill säga att oavsett hur svårt det är så kan du alltid kämpa på och komma till en punkt där du är nöjd med hur du mår och hur du ser ut, säger han.

Samuels Ericssons bästa tips

På föreläsningen fick deltagarna öva på att sälja in en idé till potentiella uppdragsgivare och sponsorer. Samuel Ericsson visade exempel från sina sociala medier och deltagarna fick diskutera varför inläggen fått sådan spridning. Gruppen var överens om att det var tempot, vinklarna, musiken och uppbyggnaden av videon som lockade till tittning.

Deltagarna på Samuel Ericssons första föreläsning i Linköping. Foto: Sofie Berlin

– Mina hetaste tips för att lyckas i sociala medier är självsäkerhet och planering. Det måste stråla självsäkerhet. Med det kommer man långt, säger Samuel Ericsson.

Videon som blev viral finns att se på Samuel Ericssons Facebooksida.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.