Foto: SVT

Svårare att sälja lokalproducerad öl

Publicerad

Antalet små, lokala ölbryggerier, så kallade mikrobryggerier, har tiodubblats på bara några år. Men samtidigt som efterfrågan fortsätter att vara stark hos konsumenterna, är marknaden i många fall begränsad för bryggerierna. Och det här väcker kritik.

De kallas populärt för mikrobryggerier. Det handlar om de små bryggerier där ölet tillverkas i mindre skala och med hantverksmässiga metoder.

För några år sedan fanns ett tiotal i Sverige. I dag kan de räknas i hundratal. I dagsläget har Systembolaget avtal med omkring 140 småbryggerier. Utöver dem tillkommer ett antal som enbart levererar till restauranger.

Efterfrågan tycks vara ändlös. Konsumenterna vill testa nya, spännande ölsorter och producenterna har inget emot att experimentera.

Lokalproducerat

Håkan Lind och Anders Jonsson har just startat ett eget bryggeri i Norrköping. De började som så kallade hembryggare, men för ett år sedan fick de tag i ett gammalt bageri i Norrköping som de nu har byggt om till bryggeri.

I september var det premiär för den första leveransen och resultatet blev över förväntan.

– Vi är inte i närheten av att kunna producera i takt med efterfrågan. Och ölet bryggs ju bara någon kilometer från bardisken, så det är lokalproducerat per definition, säger Håkan Lind.

Nya regler

Än så länge riktar de sig till stans krogar. Systembolaget får bli ett senare kapitel. Att ta sig upp på hyllorna där har blivit betydligt svårare sedan Systembolaget införde nya regler i september.

Tidigare var de små bryggerierna garanterade en plats i de tre närmaste butikerna. Men med de nya reglerna kan Systembolaget lättare säga nej.

Numera ska alla drycker smak- och kvalitetstestas i ett laboratorium. Det måste även finnas en efterfrågan för att en produkt ska tas in. 

– Ja, vi vill ju säkra att kunderna ska få riktigt bra erbjudanden på hyllorna och då ingår det att se till att vi har en bra kvalitet på det som vi ställer upp där, säger Sara Norell, inköpschef på Systembolaget.

”Strikt emot”

Men Fredrik Ousbäck, som driver ett bryggeri i Motala sedan några år och som levererar till Systembolaget, menar att de nya reglerna inte alls är anpassade efter hur mindre bryggerier fungerar.

– Numera måste allt godkännas, smaktestas och beskrivas. Det ska in i kataloger och det ska tas bilder. Men det här är strikt emot vad ett litet experimentellt bryggeri vill pyssla med. Vi kanske gör en kort serie, en påsköl eller en sommaröl. Vi gör en bryggning eller två, och sedan vill vi göra något annat. Systembolagets regler utgår från att produkten ska leva ett långt liv, men det är ju inte alls så vi jobbar, säger han.

Det har också blivit svårare att finnas med i det rikstäckande beställningssortimentet. Tidigare var det Systembolaget som stod för alla transporter, men sedan 1 september måste bryggerier som vill vara med där själva leverera en gång i veckan till en central depå i Örebro.

Får konsekvenser

Men med de små leveranser som det i många fall handlar om blir tranportkostnaderna orimliga, menar flera bryggerier som SVT varit i kontakt med. Flera överväger nu att dra sig ur beställningssortimentet.

Fredrik Ousbäck är övertygad om att den här regeln kommer att få konsekvenser även för konsumenterna. 

– Det kommer ju att bli svårt att beställa öl från till exempel Åre. Överhuvudtaget kommer det att bli svårare att få tag på spännande öl från små bryggerier runt om i Sverige. 

Hitta nya strategier

Men Systembolagets inköpschef, Sara Norell, anser att den här lösningen är rimlig.

– De flesta av de här små, lokala producenterna har ju sin efterfrågan lokalt, och de kan ju fortsätta att leverera till de butiker där de har en efterfrågan.

Fredrik Ousbäck tycker att Systembolaget förändrar förutsättningarna för bryggerierna för ofta. 

– Den här förändringsbenägenheten är obehaglig och man lär sig till slut att den plattform som Systembolaget erbjuder är tillfällig. Den kan bytas ut till nästa år. Och det här gör att man blir tvungen att hitta nya strategier. 

Större städer

Sagt och gjort. Nu byter Motala Brygghus riktning. Fredrik Ousbäck kommer framöver att lägga mindre kraft på Systembolaget och satsa mer på krogarna.

Men då handlar det inte om krogarna i närområdet, utan om dem i Stockholm. Att få tillgång till krogarnas ölkranar är nämligen inte heller lätt.

– Det är väl ingen hemlighet att de stora krogarna är uppbundna till de stora bryggerierna. Och där de finns med sina kontrakt, där kommer vi inte in. Vi får inte finnas där. Och det begränsar vår marknad. Då måste vi söka oss till större städer där det finns ett annat utbud av restauranger som inte är livegna. Det är lite synd. Vi ville ju egentligen vara ett litet regionalt bryggeri, säger Fredrik Ousbäck.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer