Bryggorna till höger i bilden kommer att behöva flyttas, när farleden ändras. Foto: Carl Larsson/SVT

Större fartyg riskerar gå på grund i Motala hamn

Uppdaterad
Publicerad

Det låga vattenståndet kan ställa till problem på Göta kanal, då fartyg med ett större djupgående riskerar att gå på grund.

Låga vattennivåer är ett återkommande nyhetsämne denna vår och hos rederiaktiebolaget Göta kanal följer man noggrant utvecklingen för att möta eventuella problem kommande säsong.

”Båten behöver bli så lätt som möjligt”

– Vi har tittat på hur vi ska ha det med förråd ombord på båtarna. Vi ska ha så lite bunker som möjligt, vi ska ha lite färskvatten och vi ska se till att vi har tömt båten på septitank och sådana saker, så att båten blir så lätt som möjligt, säger Peter Henricson, vd för Rederi AB Göta kanal.

Störst problem vid in- och utlopp

I dagsläget är problemen störst vid kanalens in- och utlopp, vid Motala hamn. Därför genomfördes under tisdagen dykningar för att ordentligt undersöka djupförhållandena.

– Vi vet att farleden där är lite grund och därför vill vi ner och titta. Högsta punkten som sticker upp är 2,5 meter, vilket är för lågt, säger Roger Altsäter, vd Göta kanalbolag.

Hur kommer det gå med den lite större fartygstrafiken?

– Vi tittar på att lägga tillbaks till den gamla farleden, för den har fulldjup, säger Roger Alsäter.

Om farleden i hamnen flyttas till en äldre sträckning måste delar av bryggorna i gästhamnen tas bort. Den åtgärden anser kanalbolaget ska vara tillräcklig för att djupgående båtar ska kunna ta sig till och från kanalen.

Från Vättervårdsförbundet säger en sakkunnig att man förväntar sig att vattennivån i Vättern sjunker lite till, då det är det normala för årstiden. Ungefär vart fyrtionde år är också nivån ovanligt låg.

”Vi har inte haft det här problemet innan”

– Vi har kontrollerat och vi har inte haft det här bekymret innan, -76 var det också lågt vatten, då var det lite bekymmer, men det var inte riktigt så här låg vattennivå i Vättern, säger Roger Alsäter.

Rederiet är oroade inför framtiden

Enligt Göta kanalbolaget kommer de allra flesta fritidsbåtar att klara kanalen utan bekymmer. Rederiet känner dock en viss oro inför framtiden.

– Vi vill ju hemskt gärna att Göta Kanalbolaget tittar över till kommande år, hur man kan hantera en sådan här situation. För det finns en oro att det kan återkomma nästa år och då vill vi inte stå här och prata om det igen, då vill vi ha en permanent lösning, säger Peter Henricson.

Se TV-inslaget

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.