I januari 2015 skärptes reglerna för hur mycket svavel sjöfarten i Östersjön får släppa ut. Redan ett år senare syns en märkbar förändring rapporterar Yle Nyheter. Utsläppen har, sedan 2015, minskat med 88 procent jämfört med året innan.
– Vi är mycket nöjda att de sänkta svavelhalterna i fartygsbränslet har gett resultat, säger Jorma Kämäräinen, ledande expert på Trafi till Yle Nyheter.
Inte bara svavel
Tidigare tilläts en svavelhalt på 1,0 procent i fartygens bränsle, nu ligger den gränsen istället på 0,1 procent. Det är dock inte bara svavelutsläppen som har minskat, även nivån av småpartiklar har gått ned med 36 procent till följd av de nya reglerna.
50 000 förtida dödsfall
Direktiven grundar sig i EU:s vilja att rena inandningsluften. Fartygstrafiken beräknas ligga bakom 50 000 förtida dödsfall runtom i Europa. Enligt Yle nyheter släppte de tusentals fartyg, som trafikerar Östersjön varje månad, ut sammanlagt 10 300 ton svavel under 2015.
– För att få till stånd en bättre energieffektivitet till havs och minska växthusgaserna har vi mycket att göra, de planerade målsättningarna för utsläppsminskningen är utmanande, säger Jukka-Pekka Jalkanen, specialforskare vid Meteorologiska institutet, till Yle Nyheter.