Foto: SVT

Tågbuller – ett problem för de boende

Uppdaterad
Publicerad

I landets större städer projekteras tiotusentals bostäder nära järnvägsspåren. I Norrköping till exempel planeras en ny stadsdel med 6 000 bostäder. Men buller från tågen kan bli ett allvarligt problem för de boende, det menar experter i SVT:s granskning.

Tåg för en del oväsen. Trots det ligger det idag bostäder nära stambanan i Norrköping och fler planeras. När Ostlänken byggs vill kommunen bygga 6 000 nya hem i stationens närhet. Hur planeringen ser ut i Linköping är osäkert eftersom spårdragningen där inte är helt bestämd, men i Norrköping har man planer.

– Bostäder blir attraktiva när man bor nära en station. Men precis närmast järnvägen så kommer vi säkert att snarare bygga för verksamheter, butiker och kontor, som innebär skydd för de bostäder som man bygger utanför, säger Ulf Arumskog, utvecklingschef i Norrköpings kommun.

Ulf Arumskog, utvecklingschef i Norrköpings kommun Foto: SVT

45 000 bostäder planeras nära spåren

SVT:s granskning visar att byggandet nära spåren kommer att öka kraftig de närmaste åren. I 13 av landets 15 största kommuner finns konkreta planer på att bygga både arbetsplatser och bostäder nära järnvägen. Bara de större projekten handlar sammantaget om 45 000 bostäder nära spåren.

Miljöminister Karolina Skog (MP) Foto: SVT

– Vi har väldigt mycket problem med trafikbuller i Sverige. När man bygger nära både järnvägsspår och vägar är det verkligen viktigt att man arbetar med utformningen. Är det så att man hanterar bullerfrågorna, så kan man skapa god livskvalité, säger miljöminister Karolina Skog (MP).

Tåg på väg in till Norrköping Foto: SVT

Dödligt buller

Trafikbuller i bostaden kan vara farligt och till och med dödligt på lång sikt, det visar en uträkning beställd av Trafikverket. Cirka femhundra personer om året beräknas dö i förtid av trafikbuller. Stress, sömnsvårigheter och större risk för hjärt- och kärlsjukdomar drabbar också dem som bor nära buller i högre grad.

– Det är allvarligt att vi ska tillåtna att människor utsätts för de här höga nivåerna i sin boendemiljö, säger Anita Gidlöf Gunnarsson, bullerspecialist vid Universitetssjukhuset i Örebro.

Spår utanför staden

Godstågen är det som stör mest. I Norrköping tror man sig ha en lösning på det problemet.

– I Norrköpings kommun ser man på möjligheterna att bygga ett godsspår utanför staden, säger Ulf Arumskog, utvecklingschef i Norrköpings kommun.

Se här tv-inslaget: Tågbuller – ett problem för de boende

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.